Muista minut

MATKAKERTOMUS SUOMEN TÄRKKELYSPERUNAHANKE

Matka: Perunaseuran kesäseminaari Ruotsissa

Ajankohta: 12.-16.8.2001

Matkan tarkoitus: Matka toimi opintomatkana allekirjoittaneelle, Suomen Tärkkelysperunahankkeen johtajalle Jouko Uolalle sekä hankkeen palveluksessa osa-aikaisena toimivalle perunakonsulentti Aimo Korpi-Kyynylle. Lisäksi Allekirjoittanut toimi luennointitehtävissä laivaseminaarin aikana maanantaina 13.8.2001

Matkakertomus

Matka alkoi Sunnuntaina klo 17.00 Seinäjoelta. Koska lähtö Turun satamasta oli aamulla 13.8. klo 8.00 ja edessä oli pitkä seminaaripäivä luentotehtävineen, päätimme lähteä Turkuun jo sunnuntai-iltana. Maanantaina seminaariristeily alkoi laivan lähdettyä klo 9.00. Risteilyn ohjelma on liitteenä. Päivä kuluikin hyvin pitkälti seminaarin merkeissä useiden perunantuotantoa käsittelevien luentoaiheiden parissa. Laiva saapui Tukholmaan klo 19.00. Satamasta jatkoimme bussilla Arlandan lentokentälle, josta lento kohti Skånea lähti klo 22.10 paikallista aikaa. Perillä Skånessa olimme 23.10. Kentältä matka jatkui hotelliin.

Aamupalan jälkeen klo 8.30 suuntasimme bussilla Estrellan siemenpakkaamo ja lajittelukeskukseen. Keskuksessa tutustuimme siemenperunan varastointiin, lajitteluun ja peittaukseen. Tämän jälkeen matka jatkui Lilla Böslin koulutuskeskukseen, jonka omisti paikallinen maataloussäätiö. Tila oli vanha kartano ja tilalla harjoitettiin laajamuotoista perunan lajiketutkimusta kenttäkokeineen. Ryhmämme viettikin pitkän tovin kenttäkokeiden äärellä ruotsalaisen tutkijan opastamana. Päivän viimeinen vierailukohde oli tehdasvierailu Emren tehtaalla. Tehdas valmistaa perunanlajittelu- ja varastointikoneita. Koneet edustavat alansa huippuosaamista. Tämän jälkeen matka jatkui hotellille noin klo 18.00 paikallista aikaa.

Aamulla aamupalan jälkeen lähdimme noin klo 8.30 jälleen tutustumiskierrokselle Skånelaiseen maisemaan. Ensimmäinen kohde oli Skånelainen kasvinviljelytila, jossa viljeltiin laajamittaisesti myös tärkkelysperunaa. Ryhmämme sai hyvän kosketuksen ruotsalaisen viljelijän arkeen tilaesittelyn aikana. Päivän toinen kohde oli Tärkkelysperunan viljelykoekenttä. Ryhmälle esitettiin Ruotsissa käytettävien tärkkelysperunalajikkeiden kenttäkokeita sekä selvitettiin siemenperunan kantasiemenluokitusta. Ryhmä kävi läpi laajan koekentän lajike lajikkeelta ja löutyipä alueelta myös vanhojen perunalajikkeiden "geenipankki", jossa oli mukana myös muutama vanha suomalainen lajike. Seuraava vierailukohde oli iso Skånelainen kasvinvijely/perunantuotantotila, joka harjoitti erittäin laajamittaista pakkaustoimintaa liitännäiselinkeinona. Tilan pinta-ala oli noin 250 ha ja pakkaustoiminta työllisti noin 30 henkilöä. Tilalla pakattiin hedelmiä, perunaa, juureksia ym. tukkuliikkeiden alihankintana. Kauimmat tuotteet pakkaamoon tulivat Etelä-Afrikasta ja Uudesta-Seelannista.

Vierailujen jälkeen matka jatkui Angelholmin lentoasemalle, josta klo 15.15 lähdimme lentäen Tukholmaan. Arlandaan saavuimme 16.15 ja tämän jälkeen jatkoimme bussilla läpi ruuhkaisen Tukholman Viking Linen satamaan. Matka jatkui laivalla ja aamulla klo 8.00 olimme Turun satamasta, josta ajoimme Seinäjoelle.