Muista minut

Yhteistyössä
emotr.jpg eulippu.jpg

MATKAKERTOMUS SUOMEN TÄRKKELYSPERUNAHANKE

Matka: Tärkkelysperunan siemenperunatuottajien koulutusmatka Uumajan siemenperunakeskukseen.

Matka oli Suomen Tärkkelysperunahankkeen järjestämä koulutusmatka

Ajankohta: 6.-7.8.2001

Matkan tarkoitus: Tutustuttaa tärkkelysperunan siemenperunantuottajat Ruotsissa toteutettavaan siementuotantojärjestelmään ja uusimpiin tutkimustuloksiin siemenperunan tuotannossa. Vierailun kohteena oleva Svenska Potatis Utsäde vastaa Suomen Siemenperunakeskusta ja kun se sijaitsee vielä Uumajassa, jossa ilmasto on hyvin samankaltainen omaamme verrattuna, voidaan Ruotsissa tehtyjä tutkimustuloksia soveltaa omaan toimintaamme varsin tehokkaasti. Allekirjoittanut toimi matkalla matkanjohtajana. Matka oli myös hyvä opintomatka tärkkelysperunan siemenperunatuotannon puiteissa eikä myöskään sovi unohtaa henkilökohtaisten kontaktien luomista tärkkelystuotannon kannalta erittäin tärkeiden siemenperunaviljelijöiden kanssa. Koko tuotantoketjuhan lähtee hyvästä siemenestä, joten on erittäin tärkeää, että alalla on osaava joukko perunansiemenen tuottajia.

Matkakertomus

Matka alkoi 6.8.2001 klo 06.00 Lapuan Peruna Oy:ltä bussilla ohjelmassa suunniteltua reittiä kohti Vaasan satamaa, jonne saavuimme klo 07.30. Lauttamatka kohti Uumajaa alkoi klo 08.30 ja perillä olimme Klo 11.00 paikallista aikaa. Matka jatkui bussilla SPU:hun, jossa meitä oli vastassa SPU:n edustaja. Matka Jatkui Daniel Olofssonin siemenperunatilalle, jossa viljeltiin Dinamo lajiketta siemenperunaksi. Ryhmä tutustui viljelyyn pellonpiennarpalaverissa, jossa kuultiin Daniel Olofssonin kokemuksia siemenperunan tuotannosta. Ryhmästä sateli useita kysymyksiä tuotantoon liittyen ja uskon ryhmäläisten saaneen arvokasta tietoa käytännön viljelykokemuksista kyseisellä lajikkeella. Matka jatkui Bertil Nygrenin tilalle, jossa viljeltiin vastaavasti Kardal ja Elka lajikkeita siemeneksi. Sadekaan ei pelästyttänyt ryhmämme jäseniä jäämään pois pellonpiennarpalaverista. Vierailu oli hyvin pitkälle toisinto edellisestä vierailusta. Nyt vain oli kyse eri lajikkeiden viljelystä. Viljelyteknisen esittelyn ja keskustelujen jälkeen jatkoimme matkaa hotelliin Uumajaan.

Aamulla klo 08.15 lähdimme bussilla Röbäcksdaleniin. Röbäcksdalenissa meille oli järjestetty kolmen ruotsalaisen tutkijan luennot ohjelman mukaisten aihealueiden piiristä. Ryhmämme kuunteli suurella mielenkiinnolla Ruotsalaisten tutkimuksia ja niistä saatuja kokemuksia. Tutkimukset ja kokemukset ovat siksi mielenkiintoisia, koska saadut tiedot ovat sovellettavissa hyvin pitkälle myös omaan viljelytoimintaamme samankaltaisen ilmaston vuoksi. Perunantutkimuslaitoksen edustaja Anne Rahkonen (ryhmämme jäsen) laati luennoista seikkaperäiset tiivistelmät, jotka on luettavissa tulevassa syksyn perunantuottaja lehdessä. Klo 10.30 lähdimme paluumatkalle kohti Holmsundia ja lautta Vaasaan lähti Klo 12.00 paikallista aikaa. Vaasaan saavuimme klo 17.00. Vaasasta jatkoimme bussilla tuloreittiä pitkin Lapualle, jonne saavuimme Klo 18.40.