Muista minut

Yhteistyössä
emotr.jpg eulippu.jpg

MATKAKERTOMUS SUOMEN TÄRKKELYSPERUNAHANKE

Matka: Järviseudun Perunan viljelijätoimikunnan opintomatka Belgiaan AVR:n ja Dewulfi:n tehtaille sekä itse kulkevien perunakoneiden (AVR, ARB-230 ja Dewulf) nostonäytökseen ja tekniseen vertailuun. Opintomatka järjestettiin hankkeen puitteissa viljelijöiden opintomatkana. Mukana toimikunnassa on kahden uuden potentiaalisen nostokoneen hankkivia viljelijöitä järviseudun alueelta. Huomioitavaa on, että kyseessä oli ensimmäinen koulutusmatka suomalaisille tärkkelysperunan viljelijöille, jossa tutustutaan useampaan kahden kilpailevan eri tehtaan konemalliin sekä teoriassa että käytännössä. Allekirjoittanut toimi matkaoppaana sekä tulkkina edellisen Belgian opintomatkan perusteella saatujen kokemusten mukaan.

Ajankohta: 8.-10.8.2001

Matkan tarkoitus: Matkan tarkoituksena oli tutustua sekä AVR:n (ei ole vielä yhtään konetta suomessa) että Dewulf tehtaan tarjoamiin nostokonemalleihin, niiden tekniikkaan ja toimintaan käytännön olosuhteissa. Ohjelmassa oli myös tutustuminen molempien tehtaiden toimintaan. Lisäksi matkan tarkoituksena oli kartoittaa tehtailla olevat käytetyt tehdaskunnostetut koneet. Allekirjoittanut kävi myös läpi hankkeen puitteissa elokuussa järjestettävien nostokonekäyttäjäkoulutusten ohjelmasisältöä Dewulf tehtaan kouluttajien kanssa.

Matkakertomus

Matkaseurue kokoontui Vaasan Lentoasemalle 8.8.2001 klo 5.30 aamulla. Lento Tukholman kautta Brysseliin lähti Vaasasta Klo 6.15. Perille Brysseliin saavuimme klo 10.30 paikallista aikaa. Kentällä meitä oli vastassa Netaco konsernin myyntijohtaja Heinz Reuhl. Kentältä jatkoimme matkaa kolmella vuokra-autolla Roeselareen AVR:n tehtaille, jossa ryhmälle tarjottiin aamupäivällä tuhti paketti konetietoutta tuotepäällikkö Stefan Topin johdolla. Luennot käsittelivät koko Netaco konsernin tuotantoa ja tuotteiden teknisiä ominaisuuksia. Konsernin valikoimasta löytyvät nimittäin koko perunantuotantoketjun konetuotanto istutuksesta varastoitavan perunan käsittelyyn. Tarjolla oli siis tuhti paketti tietoutta perunanviljelykoneista eräältä maailman johtavalta valmistajalta.

Klo 14.00 oli vuorossa tehdaskierros. Tehtaalla oli myös valmiiden koneiden esittelyhalli, jossa ryhmämme viihtyikin pitkän tovin esittäen kysymyksiä tehtaan esittelijöille koneiden tekniikasta. Tehdaskierroksen päätteeksi tutustuttiin vielä vaihtokonekenttään. Tarjolla oli tehdaskunnostettuja käytettyjä nostokoneita hinattavista kaksirivisistä itse kulkeviin nelirivisiin nostokoneisiin. Tehtaalla olevat käytetyt koneet tuntuvat olevan varsin suuren mielenkiinnon kohteena viljelijöiden keskuudessa ja ehkä eräänä tämän matkan tulevaisuuden antina vaihtokoneista voi saada tietoa internet sivuilta. Nimittäin näin internet edelläkävijä kansana allekirjoittanut ryhmämme viljelijöiden kehoituksesta kävi pitkän keskustelun vaihtokoneiden tarjonnan viennistä internettiin AVR-tehtaan edustajien kanssa. Uskonkin, että lähitulevaisuudessa Suomalaiset tärkkelysperunantuottajat voivat käydä tutustumassa internetin kautta tehtaalla kullakin hetkellä tarjolla oleviin vaihtokoneisiin. Klo 17.45 suuntasimme kohti hotellia. Majoittumisen jälkeen oli vuorossa vielä yhteinen illallinen Netaco konsernin edustajien isännöimänä.

Aamu alkoi aamupalalla hotellilla klo 7.30. Klo 8.30 suuntasimme nostokonenäytökseen, jossa seurasimme urakoitsijan omistaman ARB-230 itse kulkevan kaksirivisen nostokoneen työskentelyä. Belgiassa perunankorjuu tapahtuu pääasiassa urakointivetoisesti, eli viljelijät eivät omista omia nostokoneitaan. Urakoitsijat taas eivät itse viljele perunaa vaan keskittyvät perunannostoon. Parhaimmillaan urakoitsijat ajavat jopa 1000 ha nostokaudessa. Aamupäivän toinen vierailukohde oli AVR:n uusin itse kulkeva konemalli AVR Mistral. Kone oli varsin kiinnostava tutustumiskohde ja uskoisinpa kyseisen konemallin vielä Suomen pelloillakin nähtävän. Ryhmämme viljelijöissä nostokoneiden työskentely herätti suurta mielenkiintoa, koska olihan joukossa potentiaalisia koneen ostajia kahdesta konetta tulevaisuudessa hankkivasta viljelijäryhmästä.

Lounaan jälkeen opintomatka jatkui Dewulfin tehtaalle, jossa tehtaan tuotannosta vastaava Henrik Dewulf esitteli tehtaan valmistamien eri nostokonemallien tekniikkaa. Tilanne oli ryhmämme kannalta erittäin "herkullinen", koska molemmat tehtaan edustajat tiesivät ryhmämme kiinnostuksen hankkia uusia nostokoneita. Kun vierailu koski molempia tehtaita, pistivät esittelijät parastaan tuoterepertuaaria esitellessään. Klo 17.00 siirryimme hotelliin ja illalla klo 20.00 illallistimme tällä kertaa Dewulf tehtaan isännöimänä.

Perjantaina aamu alkoi taas aamupalalla hotellilla ja klo 9.00 lähdimme takaisin Dewulf tehtaalle tehdaskierrokselle. Tuotantopäällikkö Henrik Dewulf esitteli meille tehtaan, sekä tehtaalla valmistettavat eri konetyypit, niiden tekniikan ja suunnitteluprosessin. Vaikutelma tehtaan tuotannosta oli hyvä ja seurueestamme irtosikin useita kysymyksiä koneisiin liittyvistä asioista. Lounaan jälkeen klo 13.00 lähdimme jälleen pelto-olosuhtaisiin tutustumaan tällä kertaa Dewulf nostokoneen toimintaan. Nostonäytös antoi hyvän vertailupohjan verrata konetta kilpailevan tehtaan vastaaviin koneisiin, koska nosto-olosuhteet ja maalajit olivat melko samanlaisia. Klo 17.00 suuntasimme kohti Brysselin lentokenttää ja lentomme kohti kotisuomea lähti klo 19.45 paikallista aikaa. ryhmä saapui Vaasan lentoasemalle klo 01.15, josta matka jatkui allekirjoittaneella SAS:n bussikyydillä Seinäjoelle muun ryhmän suunnatessa pikkubussilla kohti Järviseutua.